social media

5 redenen waarom Social Media

Voordat ik ZZP’er werd had ik alleen een LinkedIn-profiel en ben ik ooit een soort van actief geweest op Hyves. Toen iedereen over ging naar Facebook ben ik niet meegegaan. De hele hype eromheen beviel me gewoonweg niet. En het meest irritante vond ik: omdat ik dat niet had mistte ik ook echt iets! Het leek wel of er meer via Facebook en Messenger (oh ja, ooit ben ik begonnen met MS Messenger) werd gecommuniceerd dan via live contact. De ‘gewone’ face-to-face gesprekken bleken een aanvulling op datgene wat al via Facebook besproken was in plaats van andersom. En omdat ik blijkbaar tot een minderheid behoorde ging men er ook maar gemakshalve vanuit dat iedereen inmiddels al wel op de hoogte was van alles. Nou, dus niet.

Maar in april 2016 ging ik overstag. Begin dat jaar was ik officieel gestart als ZZP’er en of ik wilde of niet: ik moest ook het pad dat Social Media heet gaan betreden. Nu, ruim drie jaar later, kan ik wel stellen dat het me ook echt wel iets gebracht heeft. LinkedIn had ik dus al, Twitter heb ik een poosje geprobeerd maar snapte ik niet (nog steeds niet), voor Facebook heb ik mijn schroom opzij gezet en sinds eind 2017 heb ik ook Instagram ontdekt. En uiteraard had ik dus ook een website.

Maar waarom dan?

  1. De belangrijkste reden: het een relatief makkelijke, goedkope en zeer effectieve manier om potentieel klanten bereiken. De enige investering die je moet doen is tijd besteden aan het up-to-date en interessant houden van je kanalen.
  2. Als je het goed doet, creëer je een imago voor je bedrijf of merk en daarmee breng je makkelijk je producten en diensten onder de aandacht.
  3. Je naamsbekendheid en vindbaarheid worden groter en je volgers worden een soort van ambassadeurs voor jouw merk of bedrijf.
  4. Je hebt een directe interactie met je (potentiële) klant en door een dialoog aan te gaan toon je betrokkenheid met je klant.
  5. Je creëert meer verkeer naar je website.

Kantekening

Om gebruik te maken van de kracht van Social Media zul je allereerst geduld moeten hebben. Het heeft namelijk niet meteen effect, zoiets moet groeien. Het vraagt tijd en aandacht om tot een succesvol iets te brengen. En zoiets begint dan uiteindelijk ook weer met een plan. Kijk welk medium het beste bij jou en bij je doelgroep past, dus weet wat je wil bereiken, wie je wil bereiken en waarmee je dat wil doen. Kom je er niet uit, wil je er hulp bij, advies in of wil je dat het helemaal overgenomen wordt, neem dan eens contact met me op. Misschien dat ik ook hierin wel iets voor je kan betekenen.

Monique

Recent Posts

Heerlijk! Zo’n opgeruimde mailbox

Ik heb vandaag weer even een uurtje - of 2 - besteed aan het opruimen…

2 jaar ago

Administratie automatiseren doe je zo – 5 tips

Ben jij nog zo'n ondernemer die met een schoenendoos aan bonnetjes je meld bij je…

2 jaar ago

BTW: wat moet je ermee?

Terwijl de kinderen vakantie aan het houden zijn, zit mama toch maar weer even achter…

2 jaar ago

3 zinvolle tips voor Linkedingebruikers

Sinds ik BNI ken, ben ik veel actiever op LinkedIn geworden (en veel minder actief…

2 jaar ago

3 zinvolle tips voor iedereen

Het werd wel weer eens tijd voor een nieuw blog op deze website. Dit keer…

2 jaar ago

In antwoord op uw schrijven

In het dossier 'oplichting' (zie vorig blog 'Hoe herken je een oplichter?') kunnen we een…

3 jaar ago

This website uses cookies.