5 tips voor een goeie website
update: juni 2021
Wat maakt een website nou zo goed dat Google het een ‘goeie website’ vindt en dus zorgt dat het beter vindbaar is? Ik krijg wel eens de feedback dat er zo ont-zet-tend veel tekst op mijn website staat. Dat klopt! Ik ben superenthousiast over wat ik doe dus ik heb ook veel te vertellen. Maar eerlijk gezegd is dat niet de belangrijkste reden. Dat is omdat Google er blij van wordt! Inmiddels is dit aangepast!
In de loop van de jaren heb ik veel gelezen hierover en lang niet alles heb ik op mijn websites kunnen verwerken, gewoonweg omdat je soms ook ergens keuzes in moet maken. Daarom pak ik alleen de belangrijkste punten die ik sowieso altijd toepas, zodat Google je new best friend wordt.
Tip 1: maak leesbare pagina’s
Zorg er dus voor dat je goede leesbare pagina’s maakt. Dat doe je niet alleen met een leesbare tekst, maar ook door gebruik te maken van bijvoorbeeld bulletpoints. Zorg er ook voor dat je
- subtitels toevoegt (ook in de opmaak!)
- steekwoorden extra laat opvallen door deze bold of cursief te maken
- linkt naar zowel interne als externe pagina’s
- en dat het totaal minimaal 300 woorden bevat.
Enne… schrijf zelf je tekst (dus geen kopiepeest) maar hou het interessant, to the point en maak het geheel af met bijpassend beeldmateriaal (zie tip 4).
Tip 2: houd je website actueel
Niets is zo destructief als verouderde informatie. Als je als restauranthouder een verouderde menukaart online hebt staan en dat er nog gerookt mag worden, of als je op je site nog 19% BTW vermeld hebt staan, dan gaan je websitebezoekers toch liever een deur verder kijken. Ook Google houdt niet van oud nieuws, dus zorg ervoor dat je regelmatig je informatie ververst, update, bijwerkt, etc.
Tip 3: leesbaarheid
De wereldbevolking lijkt tegenwoordig één geworden met zijn telefoon, dus dit zal ook het meest gebruikte manier zijn om informatie te vinden. Zorg er dus voor dat je website zowel op desktop (computer), tablet (ook iPad) en telefoon goed leesbaar is. Dat heet een responsive en is vaak bij het maken direct te testen.
Tip 4: gebruik beeldmateriaal
De meeste mensen zijn geen echte lezers, maar screeners. Er wordt vluchtig gekeken naar wat er geschreven is. Goed beeld helpt je bezoekers daarbij te informeren over de interessantheid van je tekst. Je kunt alleen niet elk plaatje wat je vind op Google hierbij gebruiken. Het beste is om zelfgemaakt beeld te gebruiken, maar als dat niet voorhanden is kun je gebruik maken stockfoto’s. En aangezien ik nog geen echte externe link op deze pagina heb staan:
En wil je Google ook hierbij pleasen, dan zorg je ervoor dat:
- het gebruikte beeld niet te groot is qua formaat (geen 3MB dus, maar hooguit 500kB)
- de alt-tekst ingevuld is
- de bestandsnaam aansluit op je tekstinhoud
Ook bewegend beeld (video) is beeldmateriaal!
Maak dus ook gebruik van Youtubemateriaal.
Oh ja, als je een foto van jezelf plaatst, plaats dan een actuele, goed gelijkende en representatieve foto (zie mijn blog met tips voor een goeie profielfoto).
Tip 5: Search Engine Optimalisation (SEO)
Last but zeker not least: de SEO. Het is een vak apart, maar de basis kan in principe iedereen. De meeste websitebouwprogramma’s (bijvoorbeeld WordPress) helpen je hier ook heel goed bij. Vroeger was keyword spamming dé manier om hogerop te komen, tegenwoordig werkt dat juist in je nadeel. Doe dat dus vooral niet! De belangrijkste manieren om je SEO in de basis goed ingericht te hebben:
- zorg voor maximaal twee unieke trefwoorden per pagina
- zorg voor een goede meta-titel met deze trefwoorden (max. 55 tekens)
- zorg voor een pakkende tekst in je rich snippet (dat is de tekst die in de Google resultaten te zien is)
Hellup?
Ja hoor, ook dat kan. Ik ben geen html-specialist o.i.d. maar een basiswebsite bouwen kan ik zeker wel en een gebouwde website kan ik bijwerken (content management).
Nog een extra tip:
Nog een laatste tip: geen website is beter dan een lege website en laat de jouw website ook echt *JOU* zijn.
Als jij nog aanvullende tips hebt, meld ze hieronder!