Categories: Uncategorized

“Hallo, ik heb een leuke aanbieding…”

Ken je dat? Ben je lekker aan het werk, aan het hobbyen, met je kind aan het spelen of de was aan het ophangen, wordt je gebeld door… laten we zeggen: Ziggo. Of KPN. Of een elektraleverancier. Een ding hebben ze gemeen: ze hebben ergens je telefoonnummer gevonden en ze hebben allemaal een telefonische aanbieding die te mooi is om te laten lopen. En voordat je het weet heb je een contractwijziging in je mail. Maar dan zie je ineens dat het niet van de aanbieder komt waarvan je dacht dat het was. En dat het ook nog eens een zakelijke abonnement betreft. Dan denk je toch wel even… WTF..?!?

Telefonische aanbiedingen

Sinds ik ondernemer ben wordt ik regelmatig op mijn mobiel gebeld door dergelijke aanbieders. Eerst waren het de energiecollectieven met vlotte babbels, toen de zonnepaneelboeren maar de laatste tijd zijn het vooral de internet-slash-tv-aanbieders. En ja, ik sta in het belmeniet-register. Maar dat is net als de sticker op de voordeur met ‘aan de deur wordt niet gekocht’: ze proberen het toch.Na een aantal weken te zijn lastig gevallen door de standvastigheid van een 0513-nummer (belde namens KPN) was het vandaag een 036-nummer dat belde. Dat bleek iemand namens Ziggo. Kan, want ik ben al heel veel jaren klant bij Ziggo. Of ik tevreden was, blablachitchat. Hij kon een upgrade van de mediabox aanbieden en 6 maanden korting. ‘We doen het een keertje andersom en belonen de klanten die langer dan vijf jaar lid zijn.’ Klinkt aannemelijk toch?

Of er nog andere dingen waren.

En tja, die zijn er wel want sinds de scholen weer dicht zijn zitten we soms met z’n vieren tegelijk te teammeetzoomchatbeeldbellen. En dat lijkt het niet altijd goed te trekken. Dus als we dan toch met het abonnementupgrade bezig zijn, want zijn hier de mogelijkheden in. Nou, dat kon ie ook upgraden. En toen heb ik em doorgeschakeld naar manlief want dit is out of  my league. Hij vond het allemaal ook heel erg goed – en aannemelijk! – klinken dus we gaven aan dat die offerte mocht doorkomen. Vreemd genoeg had ie daar wel een e-mailadres voor nodig… En toen kwam de aap uit de mouw: een zakelijk abonnement. Op de vraag ‘Is dit een zakelijk abonnement’ werd heel handig geantwoord ‘het betreft een zakelijke korting’. Manlief verbrak uiteindelijk lichtelijk geirriteerd de verbinding, waarna de beste man nog eens terugbelde met ‘de verbinding viel weg’. Niet zo raar toch als iemand zegt ‘ik hang nu op’, maar ik vermoed dat ie nou ook weer niet zo naief was. Uiteindelijk hebben we de offerte geweigerd. Ik zit niet te wachten op een zakelijk abonnement op mijn priveadres. En zeker niet via een derde partij.

Tijd voor wat research

Maar hoe komt die partij aan mijn gegevens? Van de KvK? Van Ziggo zelf? Tijd voor wat research. Er wordt immers van mij gevraagd de privacy van mijn klanten te waarborgen, moet ik als klant daar natuurlijk ook van op aan kunnen.

Na veel omhaal een medewerker van Ziggo te spreken gekregen. Dat moest uiteindelijk wel via de chat, want telefonisch is het een drama met alle keuzeopties en de chatbot had er ook moeite mee. Maar Stefan van Ziggo heeft me uiteindelijk goed geholpen. Want natuurlijk schakelen ze soms andere bedrijven in om hen te helpen met hun diensten, bijvoorbeeld op het gebied van marketing. En deze bedrijven hebben soms toegang tot mijn data nodig om de werkzaamheden namens Ziggo te kunnen uitvoeren. Maar ze mogen deze gegevens niet bekend maken of voor andere doeleinden gebruiken. (Dit is enigszins letterlijk uit de privacy statement van Ziggo/Vodafone overgenomen.) Maar er staat niet welke bedrijven dat betreffen. En dan ben ik ook wel benieuwd: kennen ze het bedrijf wat mij gebeld heeft eigenlijk wel? Het antwoord daarop blijkt: NEE! 

(…)

Voorkomen

Na deze druppel heb bij KvK mijn mobiele telefoonnummer verwijderd. Dat kan heel makkelijk, mits je je inloggegevens van de KvK bij de hand hebt (daar ga ik als het goed binnenkort iets nieuws voor uitgeven, dus stay tuned). Ik hoop dat dat iets gaat schelen, maar eerlijk gezegd heb ik er weinig vertrouwen in. Want ze kunnen het daar zo mooi zeggen:

"De onderneming / organisatie wil niet dat haar adresgegevens worden gebruikt voor ongevraagde postreclame en verkoop aan de deur" 

… maar ongevraagde telefonische verkoop mag blijkbaar nog wel.

Wat veel spam in de brievenbus scheelt is het ontbreken van mijn adres op mijn website. Daar staat inderdaad nog wel mijn telefoonnummer – moet toch ook gewoon bereikbaar kunnen blijven – maar nergens heb ik mijn adres vermeld staan. Ook niet op de Google-dingen. Als het niet nodig is, gewoon weglaten is mijn advies.

Hoedanook, ik ben er klaar mee. Als ik iets wil, zoek ik het wel op en dan bel ik zelf wel.

Mocht je tot het einde van deze ‘ik moet dit echt even kwijt’-blog gekomen: #respect! Laat me even weten wat je ervan vond in een comment hieronder. En mocht je een aanvullende tip hebben of juist een vraag, same place please!

Monique

Share
Published by
Monique

Recent Posts

Heerlijk! Zo’n opgeruimde mailbox

Ik heb vandaag weer even een uurtje - of 2 - besteed aan het opruimen…

2 jaar ago

Administratie automatiseren doe je zo – 5 tips

Ben jij nog zo'n ondernemer die met een schoenendoos aan bonnetjes je meld bij je…

2 jaar ago

BTW: wat moet je ermee?

Terwijl de kinderen vakantie aan het houden zijn, zit mama toch maar weer even achter…

2 jaar ago

3 zinvolle tips voor Linkedingebruikers

Sinds ik BNI ken, ben ik veel actiever op LinkedIn geworden (en veel minder actief…

2 jaar ago

3 zinvolle tips voor iedereen

Het werd wel weer eens tijd voor een nieuw blog op deze website. Dit keer…

2 jaar ago

In antwoord op uw schrijven

In het dossier 'oplichting' (zie vorig blog 'Hoe herken je een oplichter?') kunnen we een…

3 jaar ago

This website uses cookies.