Q&A

Q&A: administratie

In de serie Q&A een vraag over administratie en motivatie:

Ines:

“Ik vind de administratie echt een ding. Ik weet wel hoe het moet maar de motivatie om mijzelf eraan te houden is af en toe ver te zoeken. Hoe zorg ik ervoor dat ik het toch gedaan krijg?”

Laat ik voorop stellen dat ik snap dat niet alle onderdelen van het ondernemerschap door iedereen even leuk gevonden kan worden. Maar dat is met alles: soms moet je dingen doen die je niet leuk vindt.

Administratie is de basis van je inkomen, dus dat zou eigenlijk alleen al je motivatie moeten zijn. Met een goede basisadministratie en een vast patroon zorg je ervoor dat er binnenkomt waar je recht op hebt en daar niets bij vergeet, en betaalt waar de ander recht op heeft zonder extra kosten te maken voor te late incasso’s etc. Als het echt echt echt niet je ding is, dan doe je er verstandig aan om het uit te besteden. Immers:

Verdien je geld met waar je goed in bent, besteed de rest uit

Door het uit te besteden heb je meer tijd om je bezig te houden met datgene wat je wel leuk vindt en waar je inkomen mee genereert, een win-win dus! Desalniettemin ben en blijf je zelf verantwoordelijk voor jouw administratie en is het een vast onderdeel van je bedrijf waar je gewoonweg niet onderuit kunt.

Mijn advies

Bewaar alle bonnen op een vaste plek, zowel papier (bijv. in een grote doos) als digitaal (mapje in je mail). Plan elke maand op een vast moment je administratie in waarbij je niet gestoord kunt worden en genoeg tijd hebt om het allemaal in een keer weg te werk. Zorg er desnoods voor dat er iemand is die je ‘achter je vodden aan’ kan (en mag!) zitten. En maak van dit alles een gewoonte.

Als je nu zegt ‘ja leuk, maar dat wist ik al, de vraag is hoe dan?’ dan heb ik daar maar 1 tip voor: DOEN!!! Er zitten altijd kanten aan werk die je niet leuk vindt, dus bedenk maar eens hoe opgelucht en trots misschien wel je zult zijn als je dit klusje geklaard hebt.

Digitale mogelijkheden

Uiteraard zijn er ook hier digitale hulpmiddelen bij; de meeste heb ik al genoemd in mijn vorige blog. Mis je er nog een, vermeld dat dan hieronder (alvast bedankt).

Wat ik ook wel interessant vind is welke programma’s jij juist NIET adviseert en het waarom dan niet. Mag je ook hieronder vermelden.

Hulp nodig?

Lukt het niet om het geregeld danwel ingeregeld te krijgen, kun je wel wat hulp gebruiken, just let me know!

Monique

Recent Posts

Heerlijk! Zo’n opgeruimde mailbox

Ik heb vandaag weer even een uurtje - of 2 - besteed aan het opruimen…

2 jaar ago

Administratie automatiseren doe je zo – 5 tips

Ben jij nog zo'n ondernemer die met een schoenendoos aan bonnetjes je meld bij je…

2 jaar ago

BTW: wat moet je ermee?

Terwijl de kinderen vakantie aan het houden zijn, zit mama toch maar weer even achter…

2 jaar ago

3 zinvolle tips voor Linkedingebruikers

Sinds ik BNI ken, ben ik veel actiever op LinkedIn geworden (en veel minder actief…

2 jaar ago

3 zinvolle tips voor iedereen

Het werd wel weer eens tijd voor een nieuw blog op deze website. Dit keer…

2 jaar ago

In antwoord op uw schrijven

In het dossier 'oplichting' (zie vorig blog 'Hoe herken je een oplichter?') kunnen we een…

3 jaar ago

This website uses cookies.