Als ZZP’er ontkom je er niet aan: het bijhouden van een administratie. Sterker nog, je hebt een aantal zaken die je verplicht moet opgeven bij de belastingdienst, dus dan kun je er ook maar beter voor zorgen dat je het meteen goed doet.
Benodigdheden:
Werkwijze:
Deze informatie gebruik je om je omzetbelasting (BTW-aangifte) en inkomstenbelasting te kunnen berekenen. Je hebt de verantwoordelijkheid als ondernemer om de gegevens hiervoor zelf te verzamelen en te beheren. De verwerking ervan kun je ook zelf doen, maar je kunt ook met ‘de schoenendoos met bonnetjes’ naar een administratiekantoor gaan die dit vervolgens voor je verwerkt. Desalniettemin is het aan te raden om zelf ook het een en ander van administratie af te weten en zelf de gegevens vast te verwerken in speciale software of gewoon in excel.
Een boekhouder heeft verstand van financiële zaken (aftrekposten, voordeelregeltjes, etc.), dit kan je zomaar veel geld opleveren (meer dan dat het je kost).
Een goed bijgehouden boekhouding levert een schat aan informatie op over je bedrijf. Hoe actueler, hoe beter inzicht er gekregen kan worden in:
Het is statistisch bewezen dat ondernemers met een goede en een up-to-date financiële administratie een kleine kans hebben om failliet te gaan.
Oh ja, vergeet niet al deze gegevens een jaartje of zeven te bewaren!
Uren die meetellen zijn: alle uren die je besteedt aan je bedrijf, dus ook je reistijd, de tijd dat je je administratie doet, je website onderhoudt of een cursus/training volgt voor je bedrijf.
Uren die niet meetellen zijn: ziekte en vakantie. Uitzondering: zwangerschapsverlof.
Ook het lezen van dit blog telt mee in het urenaantal voor het ‘1225 uren criterium’.
En je begrijpt het natuurlijk al: al deze uren moet je kunnen bewijzen, dus registreer dit goed!
Tip: er zijn diverse apps voor smartphones waarin je je uren kunt bijhouden. Bijvoorbeeld ZZP Assistent van ABN-Amro (gratis), Timewriter van xBase Software (ook gratis) of ZZP Admin van GraafICT (€3,99). Check de betreffende stores voor de mogelijkheden op jouw telefoon.
De belastingdienst heeft een aantal regelingen voor de (startende) ondernemer. En daar kom je alleen voor in aanmerking als je alles goed vastgelegd hebt in je administratie.
Algemene voorwaarde is wel: de belastingdienst beschouwt je als ondernemer.
Overigens hoeft je een aantal regelingen of aftrekposten niet specifiek aan te vragen. Als je gewoon aangifte inkomstenbelasting doet wordt d.m.v. een aantal vragen bepaald of en waar je recht op hebt en wordt het automatisch verwerkt.
En bij een aantal posten geldt wel dat je die bedragen wel weer moet meetellen bij de inkomstenbelasting, maar ook dit wordt automatisch verwerkt bij de aangifte.
In plaats van een factsheet heb ik een Excelsheet samengesteld om je op weg te helpen met je administratie. Deze zal ik zo spoedig mogelijk uploaden. Maar mocht dat je te lang duren, stuur me gerust even een berichtje.
Let wel, het gebruik ervan is natuurlijk op eigen verantwoordelijkheid. En mijn advies is dan ook: heb je geen overzicht meer, is het allemaal acacadabra, zoek dan een administratiekantoor of boekhouder.
Bij het samenstellen van dit boogartikel is de grootst mogelijke zorg besteed aan de juistheid van de opgenomen informatie. MNQpeters kan echter niet verantwoordelijk gesteld worden voor eventuele negatieve gevolgen als gevolg van het volgen van deze informatie.
Ik heb vandaag weer even een uurtje - of 2 - besteed aan het opruimen…
Ben jij nog zo'n ondernemer die met een schoenendoos aan bonnetjes je meld bij je…
Terwijl de kinderen vakantie aan het houden zijn, zit mama toch maar weer even achter…
Sinds ik BNI ken, ben ik veel actiever op LinkedIn geworden (en veel minder actief…
Het werd wel weer eens tijd voor een nieuw blog op deze website. Dit keer…
In het dossier 'oplichting' (zie vorig blog 'Hoe herken je een oplichter?') kunnen we een…
This website uses cookies.